کبد چرب در خانمها - افراد لاغر و کبد چرب

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

کبد چرب ، حالتی برگشت‌پذیر از تجمع واکوئولهای چربی در سلولهای کبد است .

بیماری کبدی چرب غیرقابل الکلی یک اصطلاح کلفت برای طیف وسیعی از شرایط کبدی است که در افرادی که به مقدار زیاد بدون الکل مصرف می کنند، است. همانطور که از نامش بر می آید، مشخصه اصلی بیماری کبد چرب غیر آلرژیک بیش از حد در سلول های کبدی ذخیره می شود.

کبد چرب ، حالتی برگشت‌پذیر از تجمع واکوئولهای چربی در سلولهای کبد است .
عوامل متعددی در چرب شدن کبد دخالت دارند. گاهی استفاده از داروهای ضدبارداری در خانم ها، مصرف داروهای کورتونی یا عوارض داروهای مختلف روی کبد تاثیر می گذارد و باعث ایجاد کبدچرب حتی در افراد لاغر می شود. بد نیست بدانید کبد چرب به ۲ علت کاملا متفاوت ایجاد می شود، یک علت ایجاد کبد چرب مصرف الکل است.به همین دلیل افرادی که به نوشیدن الکل اعتیاد دارند با اینکه خیلی لاغر هستند اما کبدشان چرب است. این افراد باید خیلی سریع نوشیدن الکل را ترک و از غذاهایی که حاوی فیبرهای محلول و نامحلول هستند مانند حبوبات، غلات و منابع غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین های E، C بتاکاروتن و … که در میوه ها و سبزی های تازه یافت می شوند، استفاده کنند .
گاهی وقتی کبد چرب پیشرفت می کند، باعث ایجاد لاغری بیمار می شود. در این صورت باید از کبد نمونه برداری کرد تا تشخیص داده شود آیا کبد چرب در حدی پیشرفت کرده است که باعث ایجاد سیروز کبدی شود یا نه.
استاتو هپاتیت غیرالکلی، یک شکل بالقوه جدی از بیماری، با التهاب کبدی مشخص می شود که ممکن است به زخم و آسیب برگشت ناپذیر تبدیل شود. این آسیب شبیه آسیب ناشی از مصرف الکل سنگین است. در شدیدترین استاتو هپاتیت غیر آلرژیک می تواند به سیروز و نارسایی کبد پیشرفت کند.
بیماری کبدی چرب غیر آلرژیک در سراسر جهان، به ویژه در کشورهای غربی، رایج است. در ایالات متحده، این شایعترین نوع بیماری مزمن کبدی است که بر روی حدود 80 تا 100 میلیون نفر تأثیر می گذارد.

بیماری کبد چرب غیرطبیعی در هر گروه سنی رخ می دهد، اما به ویژه در افراد بالای 40 سال و 50 ساله که به علت عوامل خطر مانند چاقی و دیابت نوع 2 در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی هستند. این وضعیت همچنین به سندرم متابولیک نزدیک است، که خوشه ای از اختلالاتی است از جمله افزایش چربی شکم، توانایی ضعیف از استفاده از انسولین هورمون، فشار خون بالا و سطوح بالای تری گلیسیرید، نوع چربی.
علائم
بیماری کبدی چرب غیر آلرژی معمولا علائم و نشانه ها را ایجاد نمی کند. هنگامی که این کار انجام می شود، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

•  کبد بزرگ
•  خستگی
•  درد در شکم بالا سمت راست
علائم و نشانه های احتمالی استاتو هپاتیت غیر الکلی و سیروز (زخم پیشرفته) عبارتند از:
•  تورم شکم (آسيت)
•  عروق خونی بزرگ فقط در زیر سطح پوست است
•  سینه های بزرگ در مردان
•  طحال بزرگ
•  نخل قرمز
•  قرمزی چشم و پوست (زردی)
علل
کارشناسان دقیقا نمی دانند چرا برخی افراد چربی در کبد تجمع می یابند، در حالی که دیگران نمی کنند. به همین ترتیب، درک محدودی از این که چرا برخی از کبد چرب باعث التهاب می شود که به سیروز کشیده می شود، وجود دارد. بیماری کبدی چربی غیر الکلی و استاتو هپاتیت غیر آلرژی هر دو با موارد زیر مرتبط هستند:

اضافه وزن یا چاقی
مقاومت به انسولین، که در آن سلول های خود را در پاسخ به انسولین هورمون شکر را نمی گیرند
قند خون بالا (هیپرگلیسمی)، نشان دهنده پیشآگهی یا دیابت نوع 2 واقعی است
سطح بالای چربیها، به ویژه تری گلیسیرید، در خون است
این ترکیبات بهداشتی به نظر می رسد که باعث انتقال چربی در کبد می شود. برای برخی از افراد، این چربی بیش از حد به عنوان یک سم برای سلول های کبدی عمل می کند، باعث التهاب کبدی و استاتو هپاتیت غیر الکل می شود که ممکن است منجر به ایجاد بافت اسکار (فیبروز) در کبد شود.
عوامل خطر
طیف گسترده ای از بیماری ها و بیماری ها می تواند خطر ابتلا به بیماری های کبدی چربی غیرالکلی را افزایش دهد، از جمله:

•  کلسترول بالا
•  سطح بالای تری گلیسیرید در خون
•  سندرم متابولیک
•  چاقی، به ویژه هنگامی که چربی در شکم متمرکز است
•  سندرم تخمدان پلی کیستیک
•  آپنه خواب
•  دیابت نوع 2
•  کم کاری تیروئید (کم کاری تیروئید)
•  غده هیپوفیز غده (hypopituitarism)
استاتو هپاتیت غیر آلرژیک در این گروه بیشتر است:

•  افراد مسن تر
•  افراد مبتلا به دیابت
•  افراد مبتلا به چربی بدن در شکم متمرکز هستند
تشخیص بیماری کبدی چرب غیر الکلی از استاتو هپاتیت غیر الکلی بدون آزمایش بیشتر دشوار است.
عوارض جانبی
عوارض اصلی بیماری کبد چرب غیرالکلی و استاتو هپاتیت غیر آلرژیک سیروز است که در معرض زخم (فیبروز) در کبد است. سیروز در پاسخ به آسیب های کبدی، مانند التهاب در استاتو هپاتیت غیر آلرژی رخ می دهد. همانطور که کبد سعی می کند التهاب را متوقف کند، ناحیه ای از زخم (فیبروز) تولید می کند. با التهاب ادامه می یابد، فیبروز گسترش می یابد تا بیشتر و بیشتر بافت کبدی را جذب کند.
اگر روند متوقف نشود، سیروز ممکن است منجر به:

•  ایجاد مایع در شکم (آسیت)
•  تورم رگ ها در مری شما (واریس مری)، که می تواند پارگی و خونریزی داشته باشد
•  سردرگمی، خواب آلودگی و گفتار خفیف (آنسفالوپاتی کبدی)
•  سرطان کبد
•  نارسایی کبدی در مرحله پایانی، یعنی کبد کارکرد را متوقف کرده است
•  حدود 20 درصد افراد مبتلا به استاتو هپاتیت غیر آلرژی به سیروز پیشرفت می کنند.

برای کاهش خطر ابتلا به بیماری کبد چرب غیر آلرژی:

•  رژیم سالم را انتخاب کنید یک رژیم سالم گیاهی را انتخاب کنید که غنی از میوه ها، سبزیجات، دانه های جامد و چربی های سالم است.
•  حفظ وزن سالم. اگر شما اضافه وزن دارید یا چاق هستید، تعداد کالری که هر روز بخورید و تعداد بیشتری ورزش کنید را کاهش دهید. اگر وزن سالم داشته باشید، با انتخاب رژیم سالم و ورزش، آن را حفظ کنید.
•  ورزش. تمرین بیشتر روزهای هفته. در صورتی که به طور منظم ورزش نکنید، ابتدا از پزشک خود اطمینان حاصل کنید.

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.