بررسی عوارض کورتون بر بدن

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

داروهای کورتیکواستروئید - از جمله کورتیزون، هیدروکورتیزون و پردنیزون - در درمان بسیاری از بیماری ها مانند بثورات، لوپوس و آسم مفید هستند. اما این داروها همچنین خطر عوارض جانبی جدی را متحمل می شوند. با پزشک خود کار کنید، می توانید اقداماتی را برای کاهش این عوارض جانبی انجام دهید تا منافع درمان کورتیکواستروئید بیشتر از خطرات باشد.

کورتیکواستروئیدها چگونه کار می کنند؟
کورتیکواستروئیدها شبیه سازی اثرات هورمون هایی است که بدن شما به طور طبیعی در غده فوق کلیه تولید می کند که غده های کوچک است که در بالای کلیه ها قرار دارند. در صورت تجویز در دوزهای که از سطوح معمول بدن شما بالاتر است، کورتیکواستروئیدها باعث التهاب می شوند. این می تواند علائم و نشانه های بیماری های التهابی مانند آرتروز و آسم را کاهش دهد.

کورتیکواستروئیدها همچنین سیستم ایمنی بدن خود را سرکوب می کنند که می تواند به کنترل شرایطی که سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه به بافت های خود حمله می کند، کمک کند.
شما می توانید کورتیکواستروئیدها را مصرف کنید:

•  با دهان. قرص ها، کپسول ها یا شربت ها به درمان التهاب و درد در ارتباط با برخی بیماری های مزمن مانند آرتریت روماتوئید و لوپوس کمک می کند.
•  با اسپری استنشاقی و داخل بینی. این فرمها به کنترل التهاب در ارتباط با آسم و آلرژی بینی کمک می کند.
•  موضعی کرم ها و پماد ها می توانند به بهبود بسیاری از بیماری های پوست کمک کنند.
•  با تزریق این فرم اغلب برای درمان نشانه های عضلانی و مفصلی مانند درد و التهاب تاندونیت استفاده می شود.
کدام عوارض جانبی می تواند باعث ایجاد کورتیکواستروئیدها شود؟
کورتیکواستروئیدها خطر عوارض جانبی را متحمل می شوند، که بعضی از آنها می توانند مشکلات جدی سلامتی ایجاد کنند. هنگامی که شما می دانید که عوارض جانبی ممکن است، شما می توانید اقدامات برای کنترل تاثیر خود را انجام دهید.
عوارض جانبی کورتیکواستروئیدهای خوراکی

از آنجایی که کورتیکواستروئیدهای خوراکی بر روی کل بدن شما تاثیر می گذارند، نه تنها یک منطقه خاص، این مسیر مصرف بیشتر احتمال دارد که عوارض جانبی قابل توجهی ایجاد کند. عوارض جانبی به دوز دارو که دریافت می کنید بستگی دارد و ممکن است شامل موارد زیر باشد:
•  فشار بالا در چشم (گلوکوم)
•  احتباس سیال، باعث تورم در پاها پایین می شود
•  فشار خون بالا
•  مشکلات نوسان خلق و خوی، حافظه و رفتار و سایر اثرات روانشناختی، مانند سردرگمی یا دلیری
•  افزایش وزن، با ذخیره چربی در شکم، صورت و پشت گردن شما

هنگام مصرف کورتیکواستروئیدهای خوراکی طولانی مدت، ممکن است تجربه کنید:

•  ابری شدن لنز در یک یا هر دو چشم (آب مروارید)
•  قند خون بالا، که می تواند دیابت را مهار و یا بدتر کند
•  افزایش خطر ابتلا به عفونت، به ویژه با میکروارگانیسم های رایج باکتری، ویروسی و قارچی
•  استخوان های نازک (پوکی استخوان) و شکستگی
•  تولید هورمون غده فوق کلیه سرکوب شده، که ممکن است نشانه های مختلفی از جمله خستگی شدید، کاهش اشتها، حالت تهوع و ضعف عضلانی را ایجاد کند
•  پوست نازک، کبودی و بهبود زخم کند

عوارض جانبی کورتیکواستروئیدهای استنشاقی

در هنگام استفاده از کورتیکواستروئیدهای استنشاقی، بعضی از داروها می توانند در دهان و گلو شما جای داده شوند تا به ریه ها برسد. این باعث می شود:

•  عفونت قارچی در دهان (ترشحات دهانی)
•  خستگی
اگر شما بعد از هر بار پاشیدن بر روی کورتیکواستروئید، شما ممکن است قادر به اجتناب از تحریک دهان و گلو باشد، آب دهان خود را با آب بشوئید. برخی محققان بر این باورند که داروهای کورتیکواستروئیدهای استنشاقی ممکن است سرعت رشد کودکان را که از آنها برای آسم استفاده می کنند، کند بکند.
عوارض جانبی کورتیکواستروئیدهای موضعی
کورتیکواستروئیدهای موضعی می تواند به پوست نازک، ضایعات پوست قرمز و آکنه منجر شود.
عوارض جانبی کورتیکواستروئیدهای تزریقی
کورتیکواستروئیدهای تزریقی می توانند عوارض جانبی موقت در نزدیکی محل تزریق، از جمله نازک شدن پوست، از دست دادن رنگ در پوست و درد شدید - که همچنین به عنوان شعله بعد از تزریق شناخته می شود، می باشند. علائم و نشانه های دیگر ممکن است شامل سوزش صورت، بی خوابی و قند خون بالا باشد. پزشکان معمولا تزریق کورتیکواستروئید را تا سه یا چهار سال یک بار بسته به وضعیت هر بیمار محدود می کنند.
خطر عوارض جانبی کورتیکواستروئید را کاهش دهید
برای به دست آوردن بیشترین سود از داروهای کورتیکواستروئید با کمترین خطر:
•  دوزهای پایین یا دوزهای متناوب را امتحان کنید. اشکال جدیدتر کورتیکواستروئیدها در قوت و ضعف های مختلف قرار دارند. از پزشک خود در مورد مصرف داروهای کوتاه مدت داروهای کوتاه مدت یا مصرف کورتیکواستروئیدهای خوراکی هر روز دیگر بجای روزانه بپرسید.
•  به فرم غیرئولیک کورتیکواستروئیدها تغییر دهید. کورتیکواستروئیدهای استنشاقی برای آسم، به طور مثال، مستقیما به سطوح ریه دسترسی پیدا می کنند، بقیه تماس با بدن شما را کاهش می دهند و منجر به عوارض جانبی کمتر می شوند.
  انتخاب های سالم در طول درمان. هنگامی که داروهای کورتیکواستروئید مصرف می کنید برای مدت زمان طولانی، با پزشک خود در مورد راه های به حداقل رساندن عوارض جانبی صحبت کنید. خوردن یک رژیم غذایی سالم و شرکت در فعالیت هایی که به شما کمک می کند وزن سالم خود را تقویت کنید و استخوان ها و عضلات را تقویت کنید.
•  در نظر گرفتن مکمل های کلسیم و ویتامین D را در نظر بگیرید. درمان طولانی مدت کورتیکواستروئید ممکن است سبب نازک شدن استخوان ها (پوکی استخوان) شود. با پزشک خود در مورد مصرف مکمل های کلسیم و ویتامین D برای کمک به محافظت از استخوان ها صحبت کنید.
•  هنگام قطع درمان مراقب باشید. اگر کورتیکواستروئیدهای خوراکی را برای مدت طولانی مصرف کنید، غدد فوق کلیه ممکن است کمتر از هورمونهای استروئیدی طبیعی خود تولید کنند. وقت خود را برای به دست آوردن غدد آدرنال برای بازیابی این عملکرد، دکتر شما ممکن است به میزان دوز خود را به تدریج کاهش دهد. اگر دوز کاهش یابد، غدد فوقانی شما ممکن است زمان بهبودی نداشته باشد و شما ممکن است خستگی، درد های بدن و سرگیجه را تجربه کنید.
•  دستبند هشدار پزشکی را بپوشانید این یک یا مشابه شناسایی توصیه می شود اگر شما مدت طولانی از کورتیکواستروئیدها استفاده کرده اید.

•  بررسی های منظم انجام دهید در صورت مصرف کورتیکواستروئید درازمدت، به پزشک خود مراجعه کنید تا عوارض جانبی را بررسی کنید.
خطر و منافع کورتیکواستروئیدها را در نظر بگیرید
کورتیکواستروئیدها ممکن است یک عارضه جانبی ایجاد کنند. اما آنها همچنین ممکن است التهاب، درد و ناراحتی بسیاری از بیماری ها و شرایط مختلف را از بین ببرند. اگر با پزشک خود مشورت کنید تا گزینههایی را انتخاب کنید که عوارض جانبی را به حداقل برسانند، ممکن است منافع قابل توجهی با خطر کاهش چنین مشکلی داشته باشید.

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.